Oczywiście, że to temat rzeka i w krótkim tekście da się zarysować ledwie szkic tego czym jest joga. Dlatego zacznę od łatwiejszego zadania, wiadomo, czym joga nie jest: otóż, nie jest religią ;)
Samo słowo „yoga” jak czytamy u BKS Iyengara w „Świetle jogi” pochodzi od sanskryckiego rdzenia yuj, które oznacza łączyć, wiązać, przywiązywać, skupiać na czymś uwagę, używać i stosować. Prawda, że szeroko? Joga zatem to kompleksowy system praktyk duchowych, etycznych i fizycznych prowadzących do pełni, rozumianej jako połączenie ciała, umysłu i duszy.
Fizyczny aspekt jogi
Joga posturalna, którą głownie zajmujemy się na naszych zajęciach, to tylko jedna ze składowych całego systemu. Asztanga joga tłumaczona jest jako ośmiostopniowa joga (w sanskrycie „aszta” to osiem a „anga” to kończyna). Zwykle myślę o tych elementach jak o puzzlach, z których powstanie całość. Co więcej, dopiero wszystkie elementy stosowane wspólnie prowadzą do celu, który pięknie został wskazany przez indyjskiego filozofa Patańdżalego jako zatrzymanie poruszeń umysłu.
Osiem stopni Asztanga Jogi według Patańdżalego
Patańdżali w "Jogasutrach” czyli zbiorze 195 aforyzmów dotyczących praktyk jogicznych zawarł szczegółowy opis każdego stopnia.
Potrzebujemy więc praktykować wszystkie 8 gałęzi jogi by dotrzeć do pełni połaczenia, a są to:
Yamy - 5 zasad etycznych i moralnych, obejmujących zasady postępowania wobec innych: ahimsa (niekrzywdzenie), satya (uczciwość), asteya (nie sięganie, po to co do nas nie należy), brahmacharya (umiar) i aparigraha (nieprzywiązanie).
Niyamy - 5 indywidualnych zasad samodyscypliny i codziennej praktyki: saucha (czystość ciała i umysłu), santosza (zadowolenie), tapas (zapał, żarliwość), swadhjaja (samodoskonalenie), iśwara pranidhana (łączność z najwyższą świadomością).
Asany - praktyka pozycji ciała, mająca na celu utrzymanie zdrowia i elastyczności fizycznej, równowagę oraz przygotowanie ciała do medytacji.
Pranayama - kontrola oddechu, niezbędna do regulacji energii życiowej (prany)
Pratyahara - wycofanie zmysłów od zewnętrznych bodźców, aby umożliwić skoncentrowanie się na wewnętrznym doświadczeniu.
Dharana - koncentracja, czyli skupienie uwagi na jednym obiekcie, myśli lub dźwięku.
Dhyana - medytacja, kontynuacja koncentracji, prowadząca do wewnętrznego spokoju i zjednoczenia z obiektem medytacji.
Samadhi - stan pełnej jedności z obiektem medytacji, osiągnięcie wewnętrznego oświecenia i harmonii, gdzie dualizm umysłu znika i następuje jedność świadomości indywidualnej z uniwersalną.
Joga to droga do jogi
Tak więc joga to kompleksowy system praktyk duchowych, etycznych i fizycznych, które pomagają nam kierować naszym życiem w sposób moralny i świadomy, co otwiera drzwi do osiągnięcia głębszego rozwoju duchowego, prowadzi do głębokiej transformacji osobistej i duchowej, umożliwiając osiągnięcie stanu pełni i harmonii.
Zapamiętajcie!
Asztanga joga to znacznie szersze pojęcie niż asztanga vinjasa joga, która jest jednym z wielu nurtów jogi posturalnej czyli praktyk fizycznych.
Comments